Претражи овај блог

Основни подаци о мени

Моја слика

Campo Belo São Paulo, São Paulo, Brazil

...As you read about Bosnia and Kosovo in your daily newspapers I remind you of the words of Socrates spoken at his trial in his own defence: "I do not know what effect my accusers have had upon you gentlemen but for my own part I was almost carried away by them; their arguments were so convincing. On the other hand scarcely a word of what they said was true."....

среда, 20. јул 2011.

Фонд Слободан Јовановић | Зоран Влашковић: Дудови који памте векове

Фонд Слободан Јовановић | Зоран Влашковић: Дудови који памте векове


This page as PDF

Прва прича о три најстарија дрвета у Европи која расту на Космету

Шам-дуд у порти Пећке патријаршије засадио архиепископ Сава II у јесен 1269. или у пролеће 1270. године , 223 године пре открића Америке или 120 година пре Косовског боја. Друга два дуда – мурика, у порти цркве светог Ђорђа у Руднику код Србице, а други, кара-дуд поред Муратовог турбета на Газиместану, само су мало млађи и по предању су расађени од изданка пећког шам-дуда.

Шам-дуд Светога Саве Другог у Пећкој патријаршији, стар скоро седам и по векова. Из скоро седам и по векаова старог дуда изникла су већ три велика млада и јака изданка. -То је добар знак за српски народ и казује нам да ће српски народ опет изнићи у Метохији и да ће се Метохија подмладити српством.

(Кликните на слике ради увеличања)

Три дуда, исте сорте, која расту на Косову и Метохији су најстарија оваква дрвета у Европи. Збир њихових година старости је скоро два миленијума. У Европи не постоји званично ни један дуд старији од 250 година а сваки од три дуда на Космету, шам-дуд у порти Пећке патријаршије, дуд мурика у порти цркве светог Ђорђа у Руднику код Србице и кара – дуд поред Муратовог турбета на Газиместану, старији је од седам векова.

За најпознатији и најстарији шам- дуд у Пећкој патријаршији, старост се поуздано зна, јер о томе има највише извора и доказа. Шам-дуд је стар 742 или 743 године, јер, како је забележено у бројним манастирским и другим књигама, њега је у јесен 1269. или у пролеће 1270. године засадио трећи српски архиепископ – Сава II. Засађен је, дакле, 223 године пре открића Америке и 120 година пре Косовског боја, који се догодио 1389. године.

Шам-дуд је засадио пред тек завршеном црквом Светих Апостола, најстаријом црквом у комплексу Пећке патријаршије, архиепископ Сава II (световним именом Предислав), син краља Стефана Првовенчаног. Архиепископ Сава II се угедао на свог стрица Светог Саву. Врло рано се замонашио и живео у Хиландару а 1263. године је рукоположен за трећег српског Архиепископа. Умро је 1271. године а мошти му и данас почивају у цркви светих Апостола у комплексу Пећке патријаршије, само 20 метара од његовом руком засађеног шам – дуда који и данас живи.

Црни дуд звани "Мурика" крај цркве Св. Ђорђа у селу Рудник код Србице. Још увек је жив и рађа, али је након рата 1999. године сасвим запуштен, а црква крај које је засађен је срушена. Из села Рудник је протерано 40 српских домаћинстава и дуд је сад препуштен сада зубу времена.

Много историје испод дуда

Архиепископ Сава II је шам-дуд донео на повратку из Јерусалима, као успоменуна пролазак кроз Сирију (Шам). Пресађен је из области Била ад Шам, у којој се налази данашњи главни град Сирије Дамаск. Одатле је потекао и засађен је пред Пећком Патријаршијом.

Ову вековну, живу старину подно горостасних Проклетија, шибале су олује и ветрови, ударали громови, пекло сунце, сушили мразови и шта ли све не, током скоро седам и по векаова дуге историје, а и даље расте и рађа. Крај њега су пролазиле многе војске, често непријатељске. Под његовом крошњом су се родиле многе љубави. Упамтио је он увођење у трон 45 српских патријарха. Сведочио је многим заклетвама, чуо је многе изреке и говоре. Много, много, доброг и лошег овај дуд је “запамтио“.

Шам- дуд цвета сваке последње недеље априла, још увек добро рађа и нуди своје слатке плодове. Од његових зрелих дудиња се углавном прави сок. Одржавамо га и чувамо а он памти нашу вековну историју. Испод његових кришњи Арсеније III Чарнојевић је 1690. године окупио све виђеније Србе Косова и Метохије на саветовање након којег су кренули у Велику сеобу Срба, северно од Саве и Дунава. Запамтио је Савин шам- дуд и друге велике и мале сеобе Срба, бројне ратове, нагледао се бројних похара светиње и паљевине конака 1981. године… Кад би којим случајем проговорио о свему чему је сведок био, то не би стало ни у тако дебелу књигукао што је Библија – вели мати Харитина.

Из скоро седам и по векаова старог дуда изникла су већ три велика млада и јака изданка. -То је добар знак за српски народ и казује нам да ће српски народ опет изнићи у Метохији и да ће се Метохија подмладити српством – закључује мати Харитина.

Кара-дуд крај Муратовог турбета на Гази-местану

Изданци шам – дуда

О друга два дуда – оном у Руднику код Србице и оном поред Муратовог турбета на Газиместану, у Пећкој патријаршији веле, да су и они из изданака шам-дуда Светог Саве Другога из пећког манастира.

Дуд у порти цркве светог Ђорђа из XII века у Руднику код Србице, на ободу севера Метохије и Дренице, тамошњи Срби су одувек називали – мурика или црни дуд. Они тврде да је тек неку деценију млађи од шам–дуда из Пећке патријаршије. Још увек је жив и рађа, али је након рата 1999. године сасвим запуштен, а црква крај које је засађен је срушена. Из села Рудник је протерано 40 српских домаћинстава и дуд је сад препуштен сада зубу времена.

И за кара-дуд крај Муратовог турбета, предања казују како је старији од шест векова и да засађен као изданак од пећког шам-дуда. Но, чувари истотрије Муратовог турбета имају и другу причу.

Санија Турбедари из Мазгита код Обилића, из породице која вековима по трацицији даје чуваре Муратовог турбета, каже да има много предања о овом кара-дуду. – Најтачније ће бити оно да је султан Бајазит гранчицу дуда донео из Сирије и овде је посадио – тумачи историју Санија.

Пећка патријаршије крај које се налази шам-дуд Светог Саве Другог.

Много је легенди везано за најстарије европске дудове, који расту баш на Косову и Метохији. Ипак шам-дуд у Пећкој патријаршији има најјаснију биографију, можда баш због тога јер је најпосећенији и пошто расте пред древним троном српских епископа и патријарха где се историја и записивала. А да би светиње биле вечне и дудови су, као дуговечна дрвета, сађени поред цркава и манастира. Три црна дуда на Космету упамтили су векове и верујемо да ће још дуго бити тако.

* * *

Споменик природе

Завод за заштиту природе Србије ставио је под заштиту шам- дуд (на латинском – Morus nigra) у Пећкој патријаршији 1957. године, као споменик природе као природно добро прве категорије.

Током велике олује 1950. године, услед удара грома овај дуд се распукао, али је преживео невреме. Од 1987. године више подупирача је постављено под његове гране како не би пале на земљу. Висок је преко осам метара а његова крошња има пречник шест метара.

И у манастиру Лесново код Злетова у Македонији, такође у порти манастира, се налази старо стабло шам-дуда за кога тамошњи монаси тврде да је старо као и стабло шам-дуда у Пећкој патријаршији. Овај манастир је задужбина српског деспота Јована Оливера, очуха и вазала цара Душана.

Зоран Влашковић: "Архиепископ Сава II је шам-дуд донео на повратку из Јерусалима, као успоменуна пролазак кроз Сирију. Пресађен је из области Била ад Шам, у којој се налази данашњи главни град Сирије Дамаск. Одатле је потекао и засађен је пред Пећком Патријаршијом." На слици: Свети архиепископ Сава Други, фреска у манастиру Сопоћани.

Зоран Влашковић, 12.07.2011.

4 коментара

  1. Marko 12.07.2011. у 09:41

    Како је ово диван текст, велико ХВАЛА аутору, сигуран сам да за ово није знао скоро нико у нашој земљи. Импонзантни подаци, посебно да је дуд засађен 223 године пре открића Америке :)

  2. miroslava 12.07.2011. у 12:26

    Заиста је штета што ће релативно мали број људи прочитати овај сјајан запис. И мало ироније…надам се да Д. Ђилас’, у Београду знан као Дрвосек, неће сазнати да постоји у земљи Србији овакво благо…

  3. Станимир Трифуновић 12.07.2011. у 20:12

    Само ова три дуда су довољна да се разуме разлика између Србаља и остатка света, понајпре Американаца.

    Топао текст.

  4. Драган Вучевић 19.07.2011. у 11:45

    Из скоро седам и по векаова старог дуда изникла су већ три велика млада и јака изданка. -То је добар знак за српски народ и казује нам да ће српски народ опет изнићи у Метохији и да ће се Метохија подмладити српством – закључује мати Харитина.

    Ова парабола више од свега шаље поруке директнo у нашу успавану подсвест. Ауторима овога портала препоручујем да се што више користе метафорама, аналогијам, параболама,.. јер је то језк који ће пробудити нашу успавану савест. Од тог јеѕика се нико не може сакрити.
    Чланак има више других порука, али мислим да је ова најјача!

    Хвала!

    Драган

Пошаљите коментар

ВАШ КОМЕНТАР

ВАШЕ ИМЕ

МЕЈЛ (неће се објављивати)

ВАШ САЈТ

Напомена: због модерације коментара вероватно је да се Ваш коментар неће појавити тренутно. Нема потребе да поново шаљете Ваш коментар.

Трибина Фонда: “Савременост национализма”
ВИДЕО ЗАПИСИ ФОНДА »
Иван Нинић: Атак на српскe оранице! http://t.co/Nn7RoZI

Нема коментара:

Постави коментар